Lady Gaga - G.U.Y. - An ARTPOP Film

23.03.2014 16:32

LADY GAGA – G.U.Y. – AN ARTPOP FILM (video premiéra)

Hudobný návrat Lady Gaga, ktorý nastal dnes po polnoci vydaním nového videoklipu k tretiemu singlu G.U.Y. po takmer siedmich mesiacoch, je naozaj veľkolepý. Lady Gaga totiž nevydala akýsi obyčajný videoklip, ako sme u iných interpretov bežne zvyknutý. Vydala krátky film s názvom An ARTPOP Film, ktorý nám v skratke predostiera to, čo sa dialo za posledných 7 mesiacov, kedy bola Gaga v hudobnom priemysle takmer úplne pasívna. Ďalej vytvára dokonalé promo k jej stále novému albumu ARTPOP, o ktorom možno ešte veľa ľudí ani nepočulo a videoklip takisto zahŕňa množstvo symbolov, metafor, inotajov a retrospektív, ktoré bežný divák nepochopí a tak som sa rozhodol v skratke opísať videoklip ako zainteresovaný fanúšik z môjho pohľadu.


Film trvá takmer 12 minút, samotný príbeh však len 07:37, a čisto len videoklip dokonca 04:14 (konkrétne len tento úsek bude vysielaný v TV). K vysvetleniu sa však dostaneme na konci. Video začína scénou, kde sa medzi sebou bijú o peniaze manažéri, producenti a iní „white-collar workers“. Lady Gaga s krídlami a prebodnutá šípom leží bezvládne v jame a nikto sa o ňu nezaujíma, všetci zbierajú len peniaze. Týmto obrazom sa snaží Gaga povedať, že mnoho z jej spolupracovníkov ju len využívalo, tlačili ju do akcií a vystúpení, ktoré boli výhodné iba pre nich, priživovali sa na jej sláve, považovali ju za výborný objekt, ktorý im zarobí peniaze a doslova ich z nej iba žmýkali.


Šíp v Gaginom hrudníku znamená, že si uvedomila, že ju všetci iba zneužívajú a už nechcela byť pod ich nadvládou. Chcela tvoriť sama, chcela tvoriť umenie, ale to jej však nikto nedovolil, pretože musela počúvať svojich nadriadených, ak chcela byť úspešná. Prestala ich počúvať, vzoprela sa im a vytvorila ARTPOP len podľa seba. Keďže to pre jej manažérov nepredstavovalo tučný balík peňazí, odkopli Gaga ako handru a nechali ju v tom samú. Nikto ju nepodporoval. Gaga sa cíti zneužitá, podrazená a na dne. Snaží sa postaviť na vlastné nohy, zlomenie šípu symbolizuje, že prekonáva tú bolesť, aby nesklamala svojich verných fanúšikov, ktorých si za tie roky získala. Ďalej prichádza pred brány zámku Hearst Castle, kde padá zničená na zem. Tu sa končí prvá etapa príbehu. Počas nej hrá celý čas upravená inštrumentálna verzia singlu ARTPOP z rovnomenného albumu. Tento singel predstavuje akési intro celého albumu, reprezentuje ho. Gaga v ňom spieva že ARTPOP môže znamenať čokoľvek a myslela tým dej, ktorý sa odohral v prvej etape príbehu.

V druhej etape zdvíha Gagu zo zeme stráž a nesie ju pomedzi jej tanečníkov, ktorí predstavujú jej fanúšikov, po periférii bazéna v areáli zámku. Tancom a gestami v choreografií Gagu všetci vítajú. Vzápätí jej nesú veniec z ružových kvetov s vlečkou, ktorý znamená to, že Gaga je pre svojich fanúšikov stále kráľovnou a nemienia sa jej vzdať. Na rukách ju zdvihnú k nebu a pomaly ju odovzdajú ďalším „fanúšikom pod pódiom“, ktorých hrajú akvabely v bazéne. Tu sa Gagine „stage diving“ odohráva doslova a v priamom prenose. Odovzdáva sa svojím fanúšikom, ktorí ju s radosťou príjmu, čo predstavuje ponorenie Gagy pod hladinu vody v bazéne.


V tomto momente sa končí druhá etapa príbehu. Počas nej hrala v pozadí pesnička Venus z albumu ARTPOP. Túto pesničku Gaga vypustila ako promo song pred vydaním aktuálneho albumu. Bola natoľko úspešná, že si ju fanúšikovia vyžiadali ako oficiálny singel, a tak sa zopakovala situácia ako pri singli „The Edge Of Glory“. Lenže Gaga sa už vtedy venovala natáčaniu videoklipu k druhému oficiálnemu singlu „Do What You Want“, v ktorom mal najprv vystupovať  R.Kelly o čom svedčí aj ich spoločné promo vystúpenie k tejto skladbe, no neskôr sa situácia zmenila a karty zamiešala Christina Aguilera. Gage sa tak nakopili materiály a tak vystupovala s piesňami oboma – Venus aj Do What You Want avšak bez R.Kellyho či X-tiny. Venus sa teda nakoniec singlom nestal, a tak sa v aktuálnom videoklipe k singlu G.U.Y. chcela Gaga zavďačiť práve tým fanúšikom, ktorý čakali na Venus ako oficiálny singel. Vo Venus zároveň spieva refrén „Take me to your planet, take me to your Venus“, čo vo videoklipe G.U.Y. predstavuje, že Gaga prosí fanúšikov aby ju zobrali k sebe, aby ju prijali, aby ju doslova zobrali na ich planétu a oni to prirodzene s láskou k nej urobia. Tam Gage dodajú energiu, naplnia ju silou a odhodlaním - to symbolizuje krátka scéna so ženami (pretože sú z Venuše) hrajúcimi na rôznych hudobných nástrojoch, oblečených v ružových šatách s modrými kyticami kvetov vo vázach po bokoch – ružová a modrá sú farby albumu ARTPOP. Celý text, ktorý sa v tejto scéne spieva presne zapadá do Gaginho príbehu.


Tretia etapa a zároveň aj samotný videoklip G.U.Y. začína vynorením Lady Gaga z malého davu jej tanečníčok. Gaga je v tomto momente šťastná, plná síl, pripravená postaviť sa všetkému zlu čo ju postretlo, pripravená bojovať za album ARTPOP. Vidíme Gagu v rôznych scénach a polohách – vo všetkých obrazoch je prekrásna. Nasleduje choreografia so spevom singlu G.U.Y. Tu sa nám Gaga ukazuje v plnej kráse, s novým výzorom resp. dlhými bielymi vlasmi. Nasleduje viacero scén – Gaga prichádza do miestnosti s rakvami (scéna mi pripomína Bad Romance), pohľad do okolia vnútorného bazéna – Gaga sedí v strede s chlapom a okolo nich sa plavia 2 kanoe (čo môže niektorým pripomínať aktuálny videoklip Katy Perry – Dark Horse, ale nemá to s ním absolútne nič spoločné). Táto scéna mi zase pripomína videoklip Poker Face, dokonca mám pocit, že v istých momentoch sú zábery totožné. Myslím si, že je to retrospektíva, ktorú Gaga použila zámerne, aby navodila dojem, kam sa od videoklipu Poker Face posunula, ako dospela, vyrástla.  Ďalšia scéna sa odohráva v modro-zlatej miestnosti, kde Gaga tancuje so svojimi tanečníkmi – všetci sú oblečení v zlatom. Hra s lukom mi príde akože si Gaga už brúsi zuby na tých, ktorí ju zneužili. Takmer všetko v tejto scéne aj v tej s kanoe je zo zlata, čo má predstavovať, že Gaga je úspešná aj bez najlepších producentov a nepotrebuje ich na to, aby dosiahla úspech. Vie ho dosiahnuť aj sama.


Poslednou scénou s trojice najdôležitejších je scéna v miestnosti s rakvami. Na obrazovke počítača vidíme túto scénu v Minecraft verzii – túto hru si Gaga veľmi zamilovala, a preto aj neskoršia scéna zobrazuje Gagine telo vytvorené v Minecrafte okrem hlavy, ktorá spieva singel G.U.Y.  v reálnom prostredí. Ešte predtým nás však zaujíma scéna s rakvami, ktoré sa na príkaz otvoria a vstanú z nich napríklad Michael Jackson a Ježiš. Gaga chcela týmito postavami možno naznačiť, že Michael si niečím podobným ako ona prešiel tiež alebo že je pre ňu veľkou inšpiráciou a idolom. Ježiš nie je žiadnym prekvapením, keďže náboženská tematika je u Gagy bežná. Napriek tomu si myslím, že Ježiš má znamenať to, že máme vedieť odpúšťať, byť tolerantní, v súlade s Božím posolstvom resp. aby Gaga odpustila tým, ktorí jej ublížili namiesto pomsty.


Nasledujúca scéna sa odohráva modrej miestnosti , v pozadí ružová stena, do ktorej je vsadená veľká modrá guľa – všetko symbol y albumu ARTPOP. V tejto scéne nám chcela Gaga možno vysvetliť posolstvo G.U.Y., čiže Girl Under You. Choreografia naznačuje simulovaný sex, takže niektorí využívajú sex ako prostriedok dosiahnutia úspechu. Už máme teda 2 najväčšie problémy ktoré Gagu ničia – peniaze a sex ako hlavné produkty úspechu. Prostredie zostáva rovnaké avšak scéna sa mení. Prebieha klonovanie všetkých manažérov a producentov na G.U.Y. na „Gaginých ľudí“. Odoberanie dobrého posolstva (ako krvi) z veľkých a mocných ľudí, ktorí zmenili svet a ktorí v predošlej scéne vstali z rakvy a opätovné vpichovanie tejto filozofie klonom, ktorí spolu s Gagou chcú zmeniť komerčný trh. Existujú špekulácie, že práve v tomto obraze sa nachádza Beyoncé (presne v 06:04).


Gaga prichádza v ďalšej scéne autom celá v čiernom aj s ďalšími ľuďmi do budovy, kde pracujú spomínaní „white-collar wokrers“. Vystrelením z guľometu a následným pršaním peňazí ukazuje, že peniaze sú jediná vec, ktorá týchto pracovníkov zaujíma a o nič iné sa nestarajú. Ich závislosť na peniazoch jej umožňuje dostať sa k najvyššie postaveným, ktorí s ňou kedysi spolupracovali a ktorí ju nechutne zneužili. V kanceláriách do nich násilím naleje odobraté vzorky z mocných ľudí z rakiev, podľa Božieho posolstva (nezabije ich, ale tým, že do nich naleje obsah fľašky G.U.Y. im vlastne odpustí ako káže Boh). Nakoniec do všetkých kancelárií dosádza svojich ľudí a záverečná choreografia je vlastne oslavnou, pretože všetci jej tanečníci sú v čiernom (čierna ako farba oblekov a teda vysokého postavenia) a predstavuje, že táto revolúcia bola úspešná. Vychádzajúci muži z hradu v oblekoch iba symbolizujú pokus Gagy zmeniť komerčný trh vo veľkom.


Videoklip končí v čase 07:37, kedy začína hrať pesnička MANiCURE, ktorá má slúžiť ako promo resp. propagácia Gaginho albumu ARTPOP. Titulky trvajúce až do konca videa (11:46) sú Gaginim poďakovaním ľuďom, ktorí s ňou na tomto obrovskom projekte spolupracovali, stáli pri nej v ťažkých časoch a pomohli jej opäť sa vrátiť na hudobnú scénu. Tempo titulkov je pomalé preto, lebo Gaga chce, aby boli všetky mená čitateľné, pretože si to zaslúžia.


Tento film je Gaginim skutočným príbehom, jej vyjadrením, jej umením. Je to zároveň odkaz všetkým, ktorí ju využili pre peniaze, odkaz pre ostatných interpretov, aby sa nenechali v hudobnom priemysle zneužívať. Je to zobrazenie jej kariéry a rastu od čias The Fame po ARTPOP. Spojenie 4 singlov do 1 videoklipu symbolizuje ospravedlnenie fanúšikom, ďalej to, že chcela potešiť všetkých a nakoniec poďakovanie, že ju vrátili späť na hudobnú scénu. Celý videoklip je samozrejme aj skvelým promom, keďže obsahuje už spomínané 4 skladby, a rôzne symboly týkajúce sa albumu (ružová farba, modrá guľa na coveri albumu a mnohé iné). Myslím si, že Gaga týmto videoklip spôsobila obrovskú revolúciu, o ktorej sa ešte bude písať.

Autor: Palino Molnár